Het wordt beschouwd als de ultieme schroef voor de toerzeiler: de Autoprop. Zelfs zeilers die meer op hebben met een Code Zero dan met iets als een schroef, worden enthousiast als ze zich verdiepen in de voordelen van deze alleskunner. Logisch, want wie wil er niet een knoop sneller zeilen, rustiger en stiller motoren en makkelijker manoeuvreren in de haven?
Op deze pagina leer je alles over Autoprop: hoe de unieke techniek van ‘variabele spoed’ werkt en wat de impact is op je vaareigenschappen.
Benieuwd wat de Autoprop voor jouw boot kost? Vraag een offerte aan voor jouw boot en ontvang binnen 3 werkdagen een advies op maat.
Ervaringen van andere zeilers
Hoe werkt de Autoprop? Bekijk de video
De voordelen van de Autoprop
1. Maximaal efficiënt motoren
Waar alle andere schroeven een vaste spoed hebben en dus een compromis zijn, passen de bladen van de Autprop zich juist aan de omstandigheden aan en maken de spoed daarmee variabel. Hierdoor is in iedere situatie de spoed optimaal en motor je dus maximaal efficiënt. Dat merk je heel concreet doordat je een paar honderd toeren minder nodig hebt om op rompsnelheid te komen. En dat vaart een stuk rustiger, stiller en zuiniger.
Bij motorzeilen is het verschil nog veel groter. Door de variabele spoed hoeft de Autoprop alleen het snelheidsverschil tussen gezeilde en gewenste snelheid te overbruggen en kan de motor met heel weinig toeren meedraaien. Eindelijk echt motorzeilen!
2. Sneller zeilen
Het is niet zo zichtbaar, maar de weerstand van een vaste schroef kost je onder zeil zomaar 1 tot 1,5 knoop. De bladen van de Autoprop draaien op dat moment automatisch in de vaanstand. Dit vermindert de weerstand door het water tot wel 85% in vergelijking met een vaste schroef met 3 bladen. Deze weerstandsvermindering staat al snel gelijk aan 1 extra knoop in vaarsnelheid.
3. Makkelijker manoeuvreren
Door de op topsnelheid ingestelde spoed van andere schroeven zul je last hebben van wielwerking bij voor- en achteruitvaren in de haven. De schroef kan simpelweg niet genoeg water verplaatsen in voorwaartse richting en gaat dus opzij ‘wandelen’. Doordat de Autoprop altijd de passende spoed heeft, zul je praktisch geen wielwerking meer hebben, maar wel directe en adequate voorstuwing.
4. Achteruit altijd genoeg stuwkracht
Bij achteruit varen draaien de bladen van de Autoprop zich razendsnel om. Vanaf dat moment hebben ze dus dezelfde vorm als bij vooruit varen. Het resultaat: dezelfde hoge stuwkracht beschikbaar voor achteruit varen of remmen.
5. Maximale stuwkracht bij zwaar weer
Bij zwaar weer met wind en golven tegen is de snelheid snel uit de boot. Juist dan heb je het maximale vermogen nodig. De Autoprop optimaliseert de spoed en maakt het mogelijk op dat moment een hoger toerental te varen. Vergelijk het met terugschakelen in de auto als je een berg op rijdt. Er is gewoon veel meer power beschikbaar.
6. Lager brandstofverbruik
Door de unieke variabele spoed komt de boot met minder toeren al op kruissnelheid. Dat scheelt flink in brandstofverbruik. In een test van het Franse magazine Voiles keek men hoe ver hetzelfde schip kwam met 10 liter diesel bij 6 knopen snelheid met steeds een andere schroef. De Autoprop versloeg alle andere klap- en vaanstandschroeven met vlag en wimpel. Bekijk hier de testresultaten.
Voorbeelden
Om je een idee te geven van de kosten van een Autoprop hebben we onderstaand 3 voorbeelden uitgewerkt. Het gaat om 3 populaire boottypes in verschillende lengtes. De prijzen zijn puur bedoeld ter indicatie; je kunt de prijs van de schroef van de Bavaria 34 dus niet 1 op 1 overnemen voor je eigen 34 voeter. De precieze Autoprop en dus de prijs wordt bepaald door allerlei factoren zoals type motor, saildrive of schroefas enz.
Is een Autoprop plaatsen altijd mogelijk? De bladen van de Autoprop draaien zich tussen vooruit en achteruit volledig om en hebben daarvoor best veel ruimte nodig. Daarom zijn jachten met een klein schroefraam, zoals bijvoorbeeld S-spanten, vaak helaas ongeschikt om een Autoprop in te plaatsen.
Bavaria 34
Motor: Volvo D1-20 (18 pk @ 3200 rpm)
Reductie: 2,19:1
Overbrenging: Saildrive
Schroef: 2-blads APS-H20-394
Jeanneau SO 39i
Dufour 425
Hoe werkt het aanvragen?
1. VRAAG JE OFFERTE AAN
Vraag hier vrijblijvend een offerte aan. We werken hiervoor samen met de importeur van de Autoprop: Bomarine. Eigenaar Bojan gaat met je aanvraag aan de slag en werkt een advies en prijsvoorstel voor je uit.
- Merk en model motor
- Reductie van de keerkoppeling (zie typeplaatje keerkoppeling)
- Diameter schroefas (n.v.t. bij saildrive)
2. ONTVANG JE VOORSTEL
Binnen 3 werkdagen ontvang je een advies en prijs van Bomarine.
Tip: benut bij vragen vooral de kennis van Bomarine. Ze zijn al bijna 10 jaar importeur van de Autoprop en kunnen je daarom uitstekend adviseren.
Afhankelijk van het type schroefraam op je boot is het soms nog nodig de afmetingen van het schroefraam te controleren. Hiervoor heeft Bomarine een zogenaamde ‘Sweep Chart’ beschikbaar. Deze ontvang je in dat geval en hiermee kun je heel gemakkelijk bij de boot vaststellen of het gaat passen.
3. JE BESLISSING & DE LEVERING
Maak je gebruik van de offerte dan wordt de productie in gang gezet. De levertijd is vervolgens 2-3 weken. Je nieuwe schroef zal dus ruim voor het nieuwe seizoen in huis zijn!
Montage is eenvoudig en kan door iedereen met basaal technisch inzicht en gereedschap in 15 minuten gedaan worden.
En dan? Testen geblazen en genieten van een boot die over de hele linie beter zal varen!