Hoe bevalt de Autoprop in de praktijk? En wat noemen kopers als de belangrijkste voordelen die zij ervaren? Onderstaand lees je een selectie van de letterlijke reacties die wij en importeur Bomarine ontving van kopers. Voor ons zijn deze reacties een geloofwaardige aanvulling op de vele onafhankelijk testen waarin de Autoprop uitblinkt. Genoeg reden om je de Autoprop van harte aan te bevelen en Bomarine het hemd van hun lijf te vragen over deze bijzondere schroef. Klik hier voor de productpagina, vraag een offerte aan en laat je adviseren!
- Onder motor veel meer vermogen met het zelfde toerental, bij 2000 t/m ca. 7,2 kn. Het motorgeluid is daardoor veel aangenamer, ik heb ook het idee dat de boot minder trilt bij deze snelheid. Bij achteruit in de box parkeren, pakt hij sneller op, wel hoor je duidelijk dat de schroef omslaat naar achteruit. Bij zeilen zal de snelheid hoger zijn, dit heb ik echter niet gemeten omdat ik geen gegevens heb t.a.v. de oude vaste schroef. De schroefwerking/wieleffect is minder dan bij mijn vaste schroef.
- De afhandeling en advies van Bomarine was uitstekend, ik heb ze persoonlijk nog gesproken op de Hiswa.
Bob Waage (North Beach 24, Yanmar 2YM15, 2-blads Autoprop H20)
“In het voorjaar heb ik de schroef zelf gemonteerd. Met behulp van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing ging dat zonder problemen.
Ik heb nu een aantal maanden met de Autoprop gevaren. De resultaten zijn zeer positief. Ik merk bij het manoeuvreren op de motor dat er zowel in de voor- als in de achteruit nauwelijks wielwerking is. De boot reageert veel sneller op het gas doordat er direct meer vermogen beschikbaar is. Het manoeuvreren is hierdoor een stuk makkelijker geworden.
De snelheid op de motor is duidelijk toegenomen: voorheen voer ik bij een maximaal toerental van 4000 toeren rond de 6 knopen. Nu vaar ik bij 2800 toeren ruim boven de 6 knopen. Tijdens het zeilen is de snelheid eveneens merkbaar toegenomen. Ik kan voor het eerst redelijk meekomen met schepen van meer dan 30 voet. Zelfs bij weinig wind merk ik dat de boot harder vaart. Ook bij het motorzeilen is er duidelijk meer snelheid en kracht voorhanden.
Al met al ben ik zeer tevreden met de aankoop. Voor onze combinatie boot en motor is het een hele goede verbetering gebleken!”
De heer A. Kuin (Catalina 36, Yanmar 27 pk, 3-blads Autoprop) Gebruik: 5-6 jaar of langer
“De Autoprop werkt uitstekend. Mijn boot heeft een vleugelkiel en met enige zijwind was het lastig met het in-uit varen van mijn box. Met de Autoprop gaat het uitstekend. Ook bij het zeilen merk ik een duidelijke toeneming van de snelheid. Ik ben bijzonder tevreden met de Autoprop.”
De heer D. de Vries (CHINOOK, een one-off van 38 voet gebouwd in 1983, Yanmar 3JH3E van 39 PK met een schroefas, 3blads Autoprop H5)
“De CHINOOK is een fantastisch schip, maar had 1 groot nadeel: achteruit varen op de motor was een ramp! Het wiel effect was gigantisch. Het probleem was ook dat het niet voorspelbaar was wat de boot ging doen. We hadden destijds een 3 blads klapschroef en het duurde veel te lang voor de boot achteruit snelheid maakte en deze bleef daardoor lang onbestuurbaar.
In april 2009 hebben we een Autoprop H5-430 3 blads gekocht op aanraden van Bojan.
Het resultaat was verbluffend! We zijn nu in staat om fatsoenlijk bestuurbaar achteruit te varen. De Autoprop brengt het schip heel snel op snelheid zodat het roer snel gaat werken. De Autoprop werkt zowel achteruit als vooruit geweldig! Bovendien vaar je harder bij een lager toerental. Eerst 6kn bij 2200 t/m, nu 6kn bij 2000 t/m bij vlakke windstille omstandigheden.
Kortom de Autoprop een aanrader!”
De heer H. Danenberg (Jeanneau 40 ds, Motor 56 pk, Autoprop 3-blads)
“Wij hebben een Autoprop aangeschaft en deze werkt boven verwachting. Winst minimaal 1 tot 2 kn; gaat nu lekker vooruit. En bij weinig wind gaat de boot nu wel vooruit, voorheen geen gang in te krijgen. Ook bij het motor zeilen staat de schroef alleen in zijn werk en gaat de boot al 1 tot 2 kn sneller. Bij 2000 toeren loopt de boot al 6.5 kn. Groot voordeel: geen wiel effect meer en bij het remmen werkt deze schroef ook zeer snel en prettig, je merkt er niks van dat het geen vaste schroef meer is. Wij kunnen iedereen dit type schroef aanbevelen. Nadeel: wij moeten dan weer wat anders verzinnen om sneller te gaan dan de rest.”
De heer Hylke S. (Allures 40, Volvo D2-40 Saildrive, APS-H5-442)
“Ik heb volgens mij nog nooit geschreven of de autoprop ons bevalt of niet – het antwoord is zeer zeker. De Allures vaart met name met wind mee of motorzeilend duidelijk sneller op de motor maar heeft ook veel meer “punch” om tegen stroom en golven in te varen. Het scheelt onder neutrale omstandigheden ongeveer een half tot 1 knoop en met wind mee of tegen meer. Het enige nadeel is dat hij bij bepaalde toerentallen en onder bepaalde omstandigheden wel eens wat vibratie kan geven maar dat is snel weg als je het toerental iets verandert. Wat verder opvalt is dat de boot met deze schroef (als je tenminste gewend bent om wat meer gas te geven) erg goed manoeuvreert. Kortom, prima schroef.”
De heer J. Preseun (Beneteau Oceanis 37, Yanmar 3YM30, H5-430)
- Bevestiging: de bevestiging heb ik zelf gedaan, zeer eenvoudige montage!
- Vaareigenschappen: De testresultaten laten in praktijk het gewenste resultaat zien: onder zeil een forse toename van de snelheid en op de motor een hogere snelheid bij de 2500 toeren die ik normaal vaar. De extra kracht achteruit is ook goed merkbaar en zeer handig gebleken bij het aanleggen in een storm al achteruit varend.
- Service: De samenwerking met Bomarine ervaar ik als zeer plezierig; een duidelijke informatieverstrekking, snelle respons op vragen zowel telefonisch als per mail en goede monitoring van het aflevertraject.
- Conclusie: De Autoprop is een zeer goed product waar ik uiterst tevreden over ben.