Onmisbare tools aan boord: diesel conditioner (4/5)

Je hebt ze vast ook aan boord: bepaalde stukken gereedschap die voor allerlei hardnekkige problemen handig blijken te zijn. Adriaan Simmers (schipper op de Simmertime) woont aan boord, vaart al zijn hele leven en is erg handig met het oplossen van technische problemen. Hij deelt zijn top 5 onmisbare tools met ons. In deze tweede blog op nr. 4: diesel conditioner.

“Volgens de KNRM zijn al jaren motorstoringen en navigatiefouten de meest voorkomende redenen van de door hen uitgevoerde reddingen. Vervuilde brandstof of een defecte impellor zijn twee van de meest voorkomende motorstoringen. Iedere zeiler zou in staat moeten zijn om in ieder geval zelf een brandstoffilter en een impellor te vervangen.

Maar liever nog: voorkomen in plaats van genezen. Sinds een avontuur voor de Belgische kust gebruik ik standaard diesel conditioner.

Tijdens een najaarstochtje van Oostende naar Blankenberge met ons tweede schip Bluebird (een Maxi 10,50) kwamen we zonder motor te zitten met als oorzaak vervuilde diesel. Omdat er gebaggerd werd konden we pas om 18:00 uit Oostende vertrekken. Er was weliswaar slecht weer voorspeld maar mijn inschatting was dat we dat kippenstukje (9 mijl) naar Blankenberge wel vóór het slechte weer zouden kunnen halen.

Blue Bird, een Maxi 1050
Blue Bird, een Maxi 1050

Buiten de pieren stond zuidwest 5, dit werd echter als snel windkracht 6 en toen we met behulp van de motor wilde oploeven om een rif steken liet deze het afweten. Nadat de wind nog verder toenam naar windkracht 7 werd besloten om onder deze omstandigheden zonder motor niet naar het kleine gaatje van Blankenberge te gaan maar de koers te verleggen naar de ruime aanloop van Zeebrugge. Daar aangekomen was het inmiddels donker en stond er windkracht 8 met grote golven voor de haveningang.

Buiten de pieren stond zuidwest 5, dit werd echter als snel windkracht 6 en toen we met behulp van de motor wilde oploeven om een rif steken liet deze het afweten.

Op en neer zeilend in de grote zeehaven ontdekte ik al snel dat de motor geen diesel kreeg. Na een aantal mislukte pogingen om het brandstoffilter los te maken besloot ik om assistentie te vragen. Tijdens het marifooncontact met de havendienst bleek dat mijn beide medezeilers, terwijl ik met het brandstoffilter in gevecht was, richting het Brittannia dok verzeild waren geraakt.

Ik had nog wel iets van buiten gehoord over blauwe geleidelichten, maar dat was verder blijkbaar in de herrie van de wind verloren gegaan. Hier hadden we niks te zoeken en werden we door de havendienst naar de jachthaven gedirigeerd. Gelukkig had de kapitein van de Nederlandse sleper Zierikzee mijn verzoek om assistentie via de marifoon gehoord en bood aan om ons te helpen. “Effe opstarten en dan ben ik bij je”. Vervolgens nam hij ons op sleep en als een doosje eieren met windkracht 8 aan lagerwal veilig in de jachthaven afgeleverd. Een echte stuk Hollands Glorie! Hij wilde hier niets voor hebben; geen gretige redder die zo nodig een vette kluif wil binnen halen. Ik kon om hem te bedanken nog net een paar flessen wijn in de handen drukken.

Sleepboot uit Zierikzee reddende engel
Sleepboot uit Zierikzee reddende engel

De volgende dag op zoek naar de oorzaak bleek de banjo bout (holle bout in de brandstofleiding die dient als aansluiting op de dieseltank) volledig verstopt te zitten met een groot stuk zwarte snot. Na het nodige getik met een hamer en schroevendraaier lukte het uiteindelijk om het weerbarstige brandstoffilter los te krijgen en te vervangen. Sinds die tijd gebruik ik een diesel conditioner tegen de vorming van algen in de dieseltank.”

Sinds dit avontuur gebruik ik een diesel conditioner tegen de vorming van algen in de dieseltank.

De boosdoener: een banjobout vol algen
De boosdoener: een banjobout vol algen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.