Zeilen zonder motor, roekeloos?

Er zijn alpinisten, die zonder touw of andere hulpmiddelen, de meest duizelingwekkende rotswanden bedwingen. Voor hen de puurste manier van klimmen. Je bent helemaal op jezelf aangewezen. Alles is afhankelijk van jouw kunde, jouw focus. De meningen over deze manier van klimmen zijn nogal verdeeld. Sommigen zien hen als gekken die onnodig hun leven wagen. Anderen bewonderen hen juist..

Motorloze zeilers

De keus om zonder touwen te gaan klimmen doet me denken aan de keus van sommige zeilers. Zij kiezen ervoor om zonder motor de zee op te gaan. Toen we onze boot kochten, was ze niet van een motor voorzien. Haar vorige eigenaren, studentenzeilvereniging Euros, hebben al die tijd zonder motor op Doordraijer gezeild. Het weerhield ze er niet van om naar Frankrijk, Engeland en Noorwegen te gaan. Zusterschip Lichtekooi is zelfs naar de Azoren geweest. Het bedrijf FairTransport zeilt zeilt vrachten rum, wijn en chocolade naar de andere kant van de wereld, zonder motor. En het Amerikaanse stel Ben en Anna is motorloos naar Patagonië vertrokken.

Toen we onze boot kochten, was ze niet van een motor voorzien. Het weerhield de vorige eigenaren er niet van om naar Frankrijk, Engeland en Noorwegen te zeilen.

Gekkenwerk of een ultiem bewijs van zeemanschap

Bovengenoemde zeilers weten waar ze mee bezig zijn. Tijdens een zeiltrip op het Wad hebben we getuige mogen zijn van een fraai stukje motorloos zeemanschap van Euros. Tres Hombres heeft het klaar gespeeld om midden op de oceaan een stuurloos schip op sleeptouw te nemen. Toch is wat ze doen niet zonder gevaar. Ook al ben je nog zo’n goede zeiler, mét motor ben je altijd veiliger. Wie geen motor heeft heeft gewoon minder mogelijkheden om zich uit gevaarlijke situaties te redden. En ook al is het in het verleden altijd goed gekomen, dat wil niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zijn zal.

Zeiler Ben ontkent dit ook niet. Volgens hem is dat risico iets dat erbij hoort. Hij is het die de link legt tussen zeilen zonder motor en klimmen zonder touw. Beide vereisen meer vaardigheid en concentratie, en geven daarom ook meer voldoening. Volgens hem is het niet erg om een risico te accepteren, als dat de hele ervaring voor jou extra bijzonder maakt. Hij vindt het jammer als andere zeilers dit meteen af zouden doen als ‘roekeloos’.

Extra risico accepteren, omdat dat ‘puurder’ zou zijn is heel mooi, maar wat als jij daardoor in de problemen komt?

Toch zal niet iedereen het hier mee eens zijn. Extra risico accepteren, omdat dat ‘puurder’ zou zijn is heel mooi, maar wat als jij daardoor in de problemen komt? En anderen soms met gevaar voor eigen leven de zee op moeten om jou uit de penarie te halen?

Vertrouwen op de motor misschien gevaarlijker

Op zich is dit een valide punt. Maar ik denk zelf dat de mensen van de kustwacht vaker de zee op moeten voor mensen die juist teveel op hun motor vertrouwen. Zoals ik al zei, heb je zonder motor in bepaalde situaties minder mogelijkheden. Maar als je zonder motor vaart, moet je veel meer vooruit denken. En dat zorgt er wellicht voor dat je in de eerste plaats al niet in die situaties terecht komt. Situaties waarbij andere zeilers, als hun motor het laat afweten, de kustwacht moeten alarmeren.

Motorstoring is in de afgelopen jaren reden nummer 1 voor uitrukken KNRM
Motorstoring is in de afgelopen jaren reden nummer 1 voor uitrukken KNRM

Conclusie: roekeloos of pure vorm van zeilen?

Maar weegt op dit tegen het extra risico van varen zonder motor? En zijn deze zeilers roekeloos bezig? Ik heb nog te weinig ervaring om daar vanaf mijn bureaustoel een oordeel over te geven. Toch denk ik dat Ben wel een punt heeft. Streven naar veiligheid is een goed ding, maar als we er teveel in doorslaan, missen we wellicht hele mooie dingen..

We zijn benieuwd naar je reactie op de blog van Joke. Scroll naar beneden en plaats je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.