Het verhaal achter het reddingsvest
Terwijl de jonge ontwerper Oscar Mead studeerde aan de Universiteit in 2011 hoorde hij over een tragisch ongeval tijdens een offshore race in het Engels kanaal waarbij een ervaren zeiler zijn leven verloor. Oscar’s reactie was dat deze dood te voorkomen was en leidde tot onderzoek op dit gebied naar het gemeenschappelijk falen in huidige zwemvest normen, in het bijzonder het harnas gedeelte met veiligheidslijn en startte dit gedeelte te herontwerpen.
Na vier jaar grondig testen, met inbegrip van meerdere persoonlijke duiken vanaf vaartuigen in ijskoud water , was hij klaar om octrooi aan te vragen voor zijn nieuwe Backtow-technologie. Innovaties zijn altijd moeilijk om op de markt te brengen , en het TeamO Backtow lifejacket was geen uitzondering, maar in 2016 waren alle industrie standaardtests (ISO test normen) klaar om tijdig te worden gelanceerd op de prestigieuze METS-beurs in Amsterdam in 2016. Oscar’s passie voor design, en zijn overtuiging dat de scheepvaartindustrie volop ruimte voor innovatie biedt, werd gedeeld door zijn familie, die met hem samenwerken in TeamO Marine. Zij zijn alle zeilers met een passie voor veiligheid.
Hoe werkt de BackTow technologie
Als een bemanningslid overboord gaat terwijl hij vastzit aan de veiligheidslijn van zijn reddingsvest aan een varende boot is zijn/haar leven in onmiddellijk gevaar. Door de benen, die naar achter gedwongen worden door de snelheid, wordt het hoofd onderwater gedrukt door de langskomende golven en is ademen onmogelijk geworden. Zelf het sterkste bemanningslid kan zijn/haar gezicht niet vrij houden van het water bij de voorgaande vaart bij welke snelheid dan ook. Bij TeamOmarine gaan zij ervan uit dat jouw veilgheidsharnas met lifeline net zo goed in het water moet werken als op het dek. Daarom heeft Oscar Mead van TeamOmarine de “Backtow Technology”ontwikkeld.
Door de “Backtow Technology” draait in een MOB situatie het gezicht van de drenkeling naar boven en blijft boven water zolang de drenkeling voort gesleept wordt naast de boot in het water. Zo blijven de luchtwegen vrij en is men in staat te communiceren en de redding van de drenkeling goed voor te bereiden en uit te voeren. De BackTow lifejacket geeft de bemanning de tijd om de boot te stoppen om de drenkeling te redden en zonder verwonding uit het water te krijgen. De lijn aan het reddingsvest is sterk genoeg om de drenkeling uit het water te halen met bijvoorbeeld de grootzeilval.
Backtow demonstraties