Productvideo
Test door Sailing Uma
De voordelen
- De gepatenteerde Backtow technologie van TeamO zorgt ervoor dat een Man Overboord zijn harnas kan ontgrendelen, niet onder water getrokken wordt, maar met de rug door het water gesleept wordt waardoor luchtwegen vrij blijven van water:
- Luchtwegen blijven vrij van het water en maken communicatie mogelijk.
- Voor solozeilers biedt het de mogelijkheid opties te overwegen en met een afstandsbediening van de stuurautomaat de boot in de wind te leggen.
- De kans op verwonding bij aan boord hijsen wordt verkleind. Aan de Backtow kan een val bevestigd worden om de drenkeling aan boord te hijsen. Door de bevestiging aan de rug wordt de kans op verwonding daarbij verkleind.
- Het geïntegreerde harnas (ISO goedkeuring) is voorzien van een grote zachte D-ring voor gemakkelijk aanklikken van de lifeline. Het harnas is volledig geïntegreerd met de Back Tow technologie.
- Geïntegreerde SOLAS Noodlamp. Het reddingsvest is voorzien van een geïntegreerde SOLAS gekeurde LED Noodlamp die automatisch geactiveerd wordt bij contact met water. De lamp is onderhoudsvrij, kan 8 uur continu aanstaan en heeft een levensduur van 5 jaar.
- Geïntegreerde sprayhood beschermt de Man Overboord tegen de golven.
- Uitstekende pasvorm. Het Team O vest kan zich qua draagcomfort meten met alle moderne reddingsvesten van dit moment van merken als Spinlock, Crewsaver en Besto. Het vest is zo gesneden dat het goed aansluit op het lichaam en het gewicht niet in de nek hangt. Het vest is geschikt voor volwassen met een borstomvang van 68-144 cm. De dubbele verstelbare spanbandjes maken het mogelijk het vest volledig af te spannen op het lichaam.
Het verhaal achter het reddingsvest
Terwijl de jonge ontwerper Oscar Mead studeerde aan de Universiteit in 2011 hoorde hij over een tragisch ongeval tijdens een offshore race in het Engels kanaal waarbij een ervaren zeiler zijn leven verloor. Oscar’s reactie was dat deze dood te voorkomen was en leidde tot onderzoek op dit gebied naar het gemeenschappelijk falen in huidige zwemvest normen, in het bijzonder het harnas gedeelte met veiligheidslijn en startte dit gedeelte te herontwerpen.
Na vier jaar grondig testen, met inbegrip van meerdere persoonlijke duiken vanaf vaartuigen in ijskoud water , was hij klaar om octrooi aan te vragen voor zijn nieuwe Backtow-technologie. Innovaties zijn altijd moeilijk om op de markt te brengen , en het TeamO Backtow lifejacket was geen uitzondering, maar in 2016 waren alle industrie standaardtests (ISO test normen) klaar om tijdig te worden gelanceerd op de prestigieuze METS-beurs in Amsterdam in 2016. Oscar’s passie voor design, en zijn overtuiging dat de scheepvaartindustrie volop ruimte voor innovatie biedt, werd gedeeld door zijn familie, die met hem samenwerken in TeamO Marine. Zij zijn alle zeilers met een passie voor veiligheid.
Hoe werkt de BackTow technologie
Als een bemanningslid overboord gaat terwijl hij vastzit aan de veiligheidslijn van zijn reddingsvest aan een varende boot is zijn/haar leven in onmiddellijk gevaar. Door de benen, die naar achter gedwongen worden door de snelheid, wordt het hoofd onderwater gedrukt door de langskomende golven en is ademen onmogelijk geworden. Zelf het sterkste bemanningslid kan zijn/haar gezicht niet vrij houden van het water bij de voorgaande vaart bij welke snelheid dan ook. Bij TeamOmarine gaan zij ervan uit dat jouw veilgheidsharnas met lifeline net zo goed in het water moet werken als op het dek. Daarom heeft Oscar Mead van TeamOmarine de “Backtow Technology”ontwikkeld.
Door de “Backtow Technology” draait in een MOB situatie het gezicht van de drenkeling naar boven en blijft boven water zolang de drenkeling voort gesleept wordt naast de boot in het water. Zo blijven de luchtwegen vrij en is men in staat te communiceren en de redding van de drenkeling goed voor te bereiden en uit te voeren. De BackTow lifejacket geeft de bemanning de tijd om de boot te stoppen om de drenkeling te redden en zonder verwonding uit het water te krijgen. De lijn aan het reddingsvest is sterk genoeg om de drenkeling uit het water te halen met bijvoorbeeld de grootzeilval.