Kenmerken
- Geïsoleerde bodem
- Zichzelf oprichtende tent voorzien van SOLAS reflectie
- Twee onafhankelijke drijvers voorzien van terugslag ventielen
- Geïntegreerde goot voor opvangen van regenwater
- Observatie- en ventilatie opening
- Volledig afsluitbare ingang. Het 10 en 12 persoons vlot is daarbij voorzien van een tweede ingang.
- Toelaatbare temperatuur: -15 graden tot 65 graden
- Uitgebreid internationaal netwerk van keuringsstations (ook in Benelux bijv. bij NEMAD in Rotterdam)
- Uitrusting voor <24 uur. Scroll naar beneden voor de precieze uitrusting.
Maten & gewicht
Maximaal aantal personen | Tas of Container | Gewicht | A | B | L | W | H |
4 | Container | 29kg | 1170mm | 1770mm | 680mm | 480mm | 240mm |
6 | Container | 32kg | 1200mm | 2090mm | 695mm | 495mm | 252mm |
8 | Container | 36kg | 1250mm | 2385mm | 695mm | 495mm | 252mm |
10 | Container | 42kg | 1300mm | 2615mm | 841mm | 551mm | 302mm |
12 | Container | 45kg | 1350mm | 2850mm | 841mm | 551mm | 302mm |
4 | Tas | 27kg | 1170mm | 1770mm | 630mm | 250mm | 420mm |
6 | Tas | 30kg | 1200mm | 2090mm | 630mm | 250mm | 420mm |
8 | Tas | 34kg | 1250mm | 2385mm | 680mm | 300mm | 430mm |
10 | Tas | 38kg | 1300mm | 2615mm | 740mm | 340mm | 470mm |
Uitrusting ISO 9650-1 Reddingsvlot Lalizas (<24 uur)
- Drijvend hoosvat (1 st)
- Spons (2 st)
- Set drijvende peddels (1 set)
- Fluitje ( 1 st)
- Waterproof elektrische zaklamp
- Seinspiegel (1 st)
- Anti zeeziekte tabletten (6 stuks)
- Kotszak (1 st p.p.)
- Instructies voor reddingsmiddelen
- Rode hand flare (3 st)
- Rode parachutepijlen (2 st)
- Reparatie plakset (1 st)
- Pomp (1 st)
- Handleiding (1 st)
- Tabel veiligheidscodes (1 st)
- Logboek + verkorte handleiding (1 st)
- Reddingswerplijn (1 st)
- Drijvend veiligheidsmes (1 st)
- Drijfanker met 30 meter lijn (1 st)
Welk vlot heb ik nodig? ISO normering uitleg
Op basis van de ISAF specificaties ontstond in 2005 de internationale ISO norm 9650. Hierin zijn niet alleen de eisen opgenomen waar een vlot aan moet voldoen, maar ook de wijze waarop deze getest moeten worden. Dit maakt onafhankelijke test mogelijk en fabrikanten kunnen aangesproken worden in de situatie dat hun producten niet voldoen. Ook maakt dit een einde aan de ongelijkheden dit tussen landen bestonden in de wetgeving rondom reddingsvlotten voor jachten.
De ISO 9650 specificatie maakt onderscheid in drie verschillende types reddingsvlotten. De omstandigheden waarvoor het vlot bedoeld is bepalen welke eisen van toepassing zijn.
ISO 9650 Type-1A reddingsvlot
Het type-1A reddingsvlot is bedoeld voor gebruik op open zee en voor lange reizen. Het is ontworpen om goed op te blazen bij luchttemperaturen tussen -15 °C en +65 °C. De type-1 vlotten kunnen uitgerust zijn met twee soorten overlevingspakketten, een standaardpakket voor <24h verblijf op het vlot en een uitgebreider pakket voor een verblijf van meer dan 24h. Overigens kan dit laatste ook bereikt worden door een aanvullende grab-bag.
ISO 9650 Type-1B reddingsvlot
Dit type is nagenoeg gelijk aan type 1A, maar is ontworpen voor luchttemperaturen tussen 0 °C en +65 °C. Ofwel, niet bedoeld voor arctische omstandigheden. Ook dit vlot kan met een <24h of >24h pakket zijn uitgerust.
ISO 9650 Type-2 reddingsvlot
Het type 2 is ontworpen voor kust- en binnenwateren met gematigde omstandigheden. Er is geen subcategorie, alle type-2 vlotten zijn ontworpen voor een luchttemperatuur boven de 0 °C. De uitrusting bestaat altijd uit het <24h pakket. Een belangrijk kenmerk is dat dit type geen zelf opblazende boogtent hoeft te hebben, wat het vlot beperkt geschikt maakt voor ‘kustwateren’, behoudens hele rustige omstandigheden.