Met een bilgepomp ben je verzekerd van een goede nachtrust tijdens je verblijf aan boord, maar ook als je thuis bent. Een automatische bilgepomp zorgt dat je bilge leeg wordt gepompt als jij een tijdje van de boot weg bent. In dit artikel vergelijken we verschillende pompen om je bilge droog te houden. Aan het einde van het artikel weet je welke bilgepomp voor jou geschikt is, en hoe je deze zorgeloos installeert in je boot.
Waarom staat er water in mijn bilge?
De bilge is het laagste punt in de boot. Al het water dat in de kajuit komt, stroomt naar de bilge toe. Idealiter is je bilge altijd droog, ook als je een paar maanden niet op de boot bent geweest. Maar dit is zeldzaam.
Als je water in de bilge hebt staan, test dan eerst of het zoet of zout is, om te bepalen hoeveel zorgen je je moet maken. Steek je vinger in het water en check of je olie of diesel ruikt. Als je geen olie of diesel ruikt kun je voorzichtig proeven of het water zoet of zout is. Let op: spuug het water direct uit en spoel je mond. Bilgewater bevat vaak giftige stoffen, afkomstig van de motor.
Was er sprake van lekkage waarbij olie of diesel in de bilge terechtgekomen is, leg dan na de reparatie een biosok in de bilge. Zo worden alle nare stofjes en luchtjes eenvoudig opgeruimd.
Proeft het water zoet en is het maar een kleine hoeveelheid? Dan is dit waarschijnlijk condenswater, of regenwater uit een lekkend luik of raam. Staat er veel zoet water in de bilge? Dan heb je waarschijnlijk een lekke watertank of gescheurde drinkwaterslang.
Is het water zout? Dan is er meer reden voor zorgen. Dit kan namelijk duiden op een lekkende schroefas-afdichting of een kapotte afsluiter of huiddoorvoer. Bij zout bilgewater moet je onmiddellijk alle huiddoorvoeren onder de waterlijn controleren om de oorzaak te herleiden. Zijn alle huiddoorvoeren dicht, lekt je schroefas niet en lekken de leidingen van en naar je motor niet? Dan zou het kunnen dat het water omhoog komt langs de kielbouten. Dit is een heel ernstig scenario waar je een expert voor moet inhuren.
Hoe werkt een bilgepomp
Bilgepompen zijn al zo oud als de scheepvaart. De schepen van weleer bestonden uit enorme houten balken die met katoen en teer werden dichtgestopt. Het was vrijwel onmogelijk om deze schepen honderd procent waterdicht te maken. Daarom stond er in het onderste deel van zulke schepen een grote pomp waar twee mensen tegelijkertijd aan moesten trekken. Deze pomp werd 24/7 bemand. Tegenwoordig is veel water in de bilge een reden om een grondig onderzoek uit te voeren.
Wat doet een bilgepomp precies? De bilgepomp creëert een negatieve druk in de aanzuigslang die onder het wateroppervlak eindigt. Er ontstaat zo een vacuüm dat het water aanzuigt. Hierdoor kan het water naar buiten worden gepompt op een punt boven de waterlijn. Het is belangrijk dat de zuigmond op het diepste punt van de bilge is geplaatst zodat er zoveel mogelijk wat er uit de bilge wordt gehaald.
Het is met een bilgepomp helaas niet mogelijk om de bilge honderd procent droog te krijgen; er zal in de beste omstandigheden altijd nog een paar centimeter water in staan. Dit komt onder meer doordat de openingen in zuigkorf op een paar centimeter hoogte eindigen. Zo kan de zuigkorf zoveel mogelijk water aanzuigen. Het is daarom ook goed om regelmatig je bilge te controleren en droog te maken. Dan valt het ook direct op als je volgende keer weer water aantreft.
Een bilgepomp bestaat over het algemeen uit de volgende onderdelen:
- Een pomp (automatisch of handmatig)
- Een zuigmond (zuigkorf) op de bodem van de bilge;
- Een slang die het water afvoert, mogelijk bestaande uit meerdere delen, afhankelijk van het type dat je gebruikt.
Bij een automatisch bilgepomp verder:
- Een vlotter die de pomp aan en uit zet;
- Een tweede vlotter, 20 centimeter hoger dan de eerste, die een alarm af laat gaan. Dit is optioneel.
- Een vrije knop op het schakelpaneel voor handmatige activeren van de pomp;
- 12 volt stroomdraad tussen de pomp, vlotter, schakelpaneel en accu.
Moet ik een bilgepomp kopen?
Er zijn geen regels of wetten die een bilgepomp verplichten. Je koopt er wel een goede nachtrust mee. Een bilgepomp koop je in de eerste plaats om je bilge droog te houden als je zeilt of langere tijd niet bij de boot komt. Als je op het water een aanvaring of grondberoering maakt met scheuren in de romp, dan win je met een automatische bilgepomp ook kostbare tijd. Een goede bilgepomp kan namelijk flink wat water uit je boot pompen. Elk jaar lees je verhalen over zeilboten die dankzij een automatische bilgepomp veilig naar de haven konden worden gevaren voor reparatie. Als je naast een automatische bilgepomp ook nog een handlenspomp hebt, kun je nog meer water wegpompen. Je moet dan wel een bemanningslid hebben dat zich bezighoudt met pompen.
Welke bilgepomp moet ik kopen?
Kiezen tussen een automatische of handmatige bilgepomp
Als je een kleine zeilboot hebt, tot circa negen meter, en je vaart op de binnenmeren en rivieren, dan is een handpomp voldoende. Daarmee kun je zonder problemen het water uit je boot pompen. Als je een golf in de kajuit krijgt zullen veel spullen nat worden maar je boot zal niet zinken. Kleine zeilboten hebben vaak een kleine of ondiepe bilge. Dan is een automatische bilgepomp lastig om te installeren, zeker als er ook nog een vlotter bij moet. Daarover verderop meer.
Met een handmatige bilgepomp kun je in een paar minuten het water wegpompen. Hoe meer water, hoe langer je moet pompen. Dit is overigens wel een uitputtende bezigheid, zeker als je in de golven heen en weer slingert. Een automatische bilgepomp is dan je vriend.
Bij zeilboten vanaf negen meter raden we altijd een automatische bilgepomp aan. Vanaf deze lengte worden er langere tochten gezeild, verder van het land. De kans dat er water in de kajuit komt door buiswater is kleiner. De boten zijn wat hoger en hebben meestal een buiskap. Maar, als je een wrak, ondiepte raakt, of bijvoorbeeld een aanvaring met een overboord geraakte zeecontainer krijgt, met een scheuren in de romp als gevolg, dan duurt het langer voordat hulpdiensten je kunnen bereiken. In het ergste geval zal je in het reddingsvlot moeten stappen. Met een automatische bilgepomp koop je dan kostbare minuten.
Veel lange-afstandszeilers kiezen ervoor om minstens twee en meestal zelfs drie pompen aan te schaffen, waarvan in ieder geval één pomp automatisch is. Het advies luidt: één handmatige bilgepomp in de kajuit en één in de kuip, bereikbaar voor de stuurman.
Wil je voor gemakkelijk en zeker gaan? Kijk dan eens naar de onderstaande combinatie:
Bilgepomp van 12v of 24v
Let goed op het voltage van de bilgepomp die je wilt aanschaffen. Een 12 volt pomp zal snel stuk gaan als deze wordt aangesloten op een 24v systeem. Andersom kan een 24 volt bilgepomp onvoldoende stroom trekken als deze wordt aangesloten op een 12v systeem. De meeste bilgepompen zijn beschikbaar als 12 volt of 24 volt model. Er zijn ook bilgepompen die op beide systemen werken. Lees altijd goed de instructies voor je de bilgepomp installeert.
Hoeveel capaciteit moet de bilgepomp voor mijn boot hebben?
Op internet kun je veel verschillende adviezen lezen over het juiste formaat bilgepomp, en we hebben overwogen om je hier ook te informeren met een grafiek. Maar in werkelijkheid is het lastig om één specifieke pomp aan te raden. Er zijn namelijk verschillende factoren die een rol spelen in de efficiëntie van jouw bilgepomp in jouw boot. Dit zijn de belangrijkste factoren die het door de fabrikant aangegeven volume doen afnemen:
- De opvoerhoogte van de bilge naar de anti-hevelbocht
Zelfs de sterkste bilgepompen zijn beperkt door de natuurwetten. Een opvoerhoogte van twee meter kan al zorgen voor een afname in vermogen van maar liefst 50% of meer. - Weerstand in de afvoerslang
Terugslagkleppen, bochten en ribbels in slangen zorgen voor extra wrijving, waardoor het water minder goed kan worden weggepompt. Dit kan zorgen voor een verlies van 30% of meer. - Verlies van spanning in de accu
Bilgepompen worden getest op 13.4 volt. Je accu zal deze spanning alleen hebben als de motor draait, of als je accu wordt opgeladen door walstroom. Op het moment dat je van de bilgepomp afhankelijk bent zal het voltage eerder 12.4 of lager zijn. Een verlies van 20% of meer is het gevolg. Het daadwerkelijke verlies hangt af van hoeveel apparaten je tegelijkertijd aan hebt. Als je erachter komt dat er een lek is ontstaan, is het daarom ook belangrijk om zo snel mogelijk de motor te starten. Dit voorkomt dat je accu wordt leeggetrokken door de bilgepomp, en je vergroot de efficiëntie van de pomp waarmee je kostbare minuten wint.
Ons advies is daarom: kies de pomp met de grootste capaciteit die je kwijt kunt in je bilge. Zo ben je voorbereid op het ergste.
Centrifugale bilgepomp
De meest voorkomende bilgepompen zijn centrifugale pompen zoals de Rule 1100 bilgepomp. Deze pompen bestaan uit een pomp en zuigkorf in één. Als de motor aan gaat, slingert een propellertje het water naar buiten, waarna dit door de afvoerslang wordt geduwd. Je kunt deze pomp aanzetten door middel van een knop op het schakelpaneel, of door middel van een vlotter.
Oppassen met drooglopen
Let op: een automatische bilgepomp die aanstaat, maar geen water aanzuigt, kan binnen enkele minuten oververhitten en kapot gaan. Dit heet droogdraaien. Het is daarom slim om een vlotterschakelaar naast de bilgepomp te monteren, zodat de pomp automatisch aan en uit gaat. Deze vlotter moet je minstens twee centimeter van de vloer van de bilge monteren om te voorkomen dat de bilgepomp blijft werken terwijl deze geen water aanzuigt. Raadpleeg altijd de handleiding van jouw pomp om zeker te zijn van de minimale hoogte van de vlotter.
Voordelen van een centrifugale bilgepomp
+ Kan meer water per minuut wegpompen dan een lenspomp
+ Heeft een compacte afmeting
+ Gemakkelijk te installeren
+ Vraagt weinig onderhoud
Nadelen van een Rule bilgepomp
– Vereist een bilge waar ruimte is voor vlotter, pomp en slang
– Kan het water minder hoog oppompen (max. 2 meter) dan een lenspomp
– Gevoelig voor oververhitting bij drooglopen
Bilgepomp met ingebouwde vlotter
Er zijn ook bilgepompen met een ingebouwde vlotter, zoals de Rule Lopro 900. Het voordeel is dat je slechts één product in je bilge hoeft te monteren. Door het smalle profiel is deze pomp ideaal voor S-spanten en kleine zeilboten. Een nadeel van deze pomp, is dat je geen controle kunt uitvoeren aan de elektrische vlotter. In het geval dat je olie in de bilge krijgt, kan het zijn dat dit op de vlotter blijft zitten waardoor deze aan blijft staan, ook als de bilge al leeg is.
Bekijk en vergelijk hier de automatische bilgepompen van het merk Rule:
Lenspompen
Als je een hele diepe of smalle bilge hebt, dan is een centrifugale bilgepomp minder geschikt. In dat geval kun je een platte zuigkorf op de bodem monteren, met een slang die naar een lenspomp leidt, die ergens anders in de boot gemonteerd is. Je kunt zowel handmatige als automatische lenspompen vinden.
Automatische lenspomp
Het mooie van automatische lenspompen is dat deze niet kunnen oververhitten bij drooglopen. Ook hebben ze meer zuigkracht dan een centrifugale pomp waardoor je het water hoger weg kunt pompen. Dit is ideaal als je een boot hebt met een diepe bilge.
Voordelen van een automatische lenspomp
+ Kan niet oververhit raken bij drooglopen;
+ Kan bijna niet verstopt raken door pulp of olie;
Nadelen van een automatische lenspomp
– Duurder in aanschaf dan een centrifugale pomp;
– Kan minder liters per minuut wegpompen dan een centrifugale pomp;
– Neemt meer stroom per uur per liter water dan een centrifugale pomp;
– Complexere installatie (meer componenten).
Je koopt een automatische lenspomp in de eerste plaats om zekerheid te hebben dat de pomp in alle omstandigheden blijft functioneren. Je levert daarmee wel in op capaciteit.
Handmatige lenspompen
Het is aanbevolen om tenminste één handmatige lenspomp op je boot te installeren. Wereldzeilers installeren over het algemeen minstens twee handmatige bilgepompen. Eén in de kuip, bereikbaar vanaf de stuurpositie en één in de kajuit.
Als je moet bijliggen in een storm zit je het veiligste in de kajuit. Mocht er onverhoopt een golf over je boot komen, dan kan er alsnog veel water binnen komen. Het is dan belangrijk om van binnenuit de boot snel droog te pompen. Met handmatige pomp in de kajuit jun je dan van binnenuit snel het water wegpompen. Zorg altijd dat iedere lenspomp een eigen slang en huiddoorvoer heeft. Mocht één pomp geblokkeerd worden, dan heb je altijd nog een back-up.
Waar moet ik een bilgepomp installeren?
Je plaatst de bilgepomp op het laagst mogelijke deel van je bilge. Als je geen ruimte hebt in de bilge om een pomp en zuigkorf te monteren, dan kun je een automatische lenspomp bijvoorbeled onder de banken monteren of in een kast, met de zuigkorf en vlotter in het diepste deel van de bilge.
Bilgepomp installeren en aansluiten in vier stappen
Of je nu een handmatige of automatische pomp hebt, de eerste stappen zijn gelijk. Een automatische bilgepomp heeft echter wel een aantal extra stappen op het gebied van elektronica.
Stap 1: Lees de instructies goed door
Dit klinkt als een open deur, maar elke bilgepomp heeft net even andere eisen. Lees daarom de instructies goed door. Bij een centrifugale bilgepomp is het belangrijk dat je goed kijkt naar de instructies voor het aansluiten van de bedrading. Je moet stroomdraden aanleggen die ook in het water komen. Ze moeten immers de pomp onder water aansturen.
Stap 2: Maak een proefopstelling met alle componenten
Door eerst alles goed te passen en meten voorkom je teleurstelling.
Bij een centrifugale bilgepomp:
- De bilgepomp, zoals de Rule 1100;
- Een vlotterschakelaar, zoals de Rule Vlotterschakelaar 35A;
- Een schakelpaneel, zoals de Rule Bilgepomp Paneelschakelaar;
- Een zekering, geschikt voor het maximale amperage van de bilgepomp;
- Voldoende slang van de juiste diameter;
- Een antihevelbocht;
- Een huiddoorvoer, zoals de Trudesign Huiddoorvoer;
- Roestvaste slangklemmen, 2 per slangeinde
- Voldoende stroomdraad, zwart en rood;
- Een manier om stroomdraden veilig met elkaar te verbinden, zoals deze handige soldeerverbinder
Bij een automatische lenspomp:
- De lenspomp zoals de Whale Gulper 220
- Een zuigkorf, zoals de Jabsco Zuigkorf;
- Een vlotterschakelaar, zoals de Rule Vlotterschakelaar 35A;
- Een schakelpaneel, zoals de Rule Bilgepomp Paneelschakelaar;
- Een zekering, geschikt voor het maximale ampère van de lenspomp;
- Voldoende slang van de juiste diameter, zoals de PVC Slang Versterkt met Spiraal;
- Een antihevelbocht;
- Een huiddoorvoer, zoals die van TruDesign;
- Roestvaste slangklemmen, 2 per slangeinde
- Voldoende stroomdraad, zwart en rood;
- Een manier om stroomdraden veilig met elkaar te verbinden, zoals deze handige soldeerverbinders.
Bij een handmatige lenspomp:
- De lenspomp;
- Een zuigkorf, zoals de Jabsco Zuigkorf;
- Voldoende slang van de juiste diameter, zoals de PVC Slang Versterkt met Spiraal;
- Een antihevelbocht;
- Een huiddoorvoer, zoals die van TruDesign;
- Roestvaste slangklemmen, 2 per slangeinde.
Let goed op de volgende zaken als je een proefopstelling maakt:
Monteer de bilgepomp of zuigkorf in het midden van de bilge, op de lengteas van de boot. Op zee zal de boot zelden horizontaal liggen. Het water zal meestal aan bakboord of stuurboord ophopen. Om het schip in alle situaties zo ver mogelijk leeg te pompen is het dus belangrijk dat de pomp centraal gemonteerd is. Als je een hele brede bilge hebt kun je zelfs overwegen om aan beide zijden een pomp te installeren. Neem bij twijfel gerust contact op voor gratis advies.
Zorg dat de vlotter in één lijn met de zuigkorf staat in de lengteas. Dit om drooglopen te voorkomen door activeren van een vlotter die aan de zijkant van de bilge gemonteerd is, terwijl de zuigkorf in het midden of aan de andere zijkant staat.
Kun je de bilgepomp/zuigkorf en vlotter niet in het midden van de bilge monteren? Zorg dan in ieder geval dat beide aan dezelfde kant worden gemonteerd om drooglopen te voorkomen.
Blijft er voldoende ruimte over om een slang te monteren? Het is belangrijk dat de slang zo weinig mogelijk bochten maakt. Hoeken van 90 graden moeten altijd voorkomen worden. Elke bocht zorgt voor meer weerstand, waardoor er minder water per minuut kan worden weggepompt. Bedenk daarom vooraf hoe je de slangen van de bilgepomp zo vloeiend mogelijk naar buiten kan leiden. Je kunt de slang gewoon laten zitten. Dat is handig voor de montage in de stap 3.
Weet je waar je de huiddoorvoer moet plaatsen? Zorg dat de huiddoorvoer minimaal 30 centimeter boven de waterlijn zit als je boot schuin in het water ligt. Hierdoor blijft de pomp ook werken als de boot schuin ligt. Zou je de pomp lager monteren, dan bestaat er een kans dat de pomp het water niet door de leiding kan drukken. Zorg ook altijd voor een hevel in de slang, zodat het zeewater niet naar binnen kan stromen. Dit doe je door de slang naar een hoger punt in de boot te leiden, het liefst zo ver mogelijk boven de waterlijn.
Kun je de stroomdraden op een veilige manier vanuit het schakelpaneel naar de pomp en vlotter trekken? Bedenk van tevoren hoeveel draden je nodig hebt. Als je een schakelpaneel hebt waar de pomp ook handmatig kan worden geactiveerd, dan zal je meer draden moeten trekken dan wanneer de bilgepomp alleen met de vlotter kan worden geactiveerd. Probeer de draden zo lang mogelijk buiten de bilge te houden. Hoe minder draad er in de bilge ligt, hoe minder kans op kortsluiting. Leid de stroomdraden daarom liever onder de banken door naar een punt boven de bilgepomp en vlotter. Vergeet niet om een zekering bij het schakelpaneel te monteren. Elke elektrische bilgepomp heeft een aanduiding voor de hoeveelheid ampères die hij kan trekken. Zorg dat je een zekering gebruikt die gelijk of hoger is aan dit cijfer, nooit lager. De Rule 1100 trekt 3.3 ampère op 12 volt. In dit geval kies je voor een 5 ampère zekering.
Hoe ga je de zuigkorf en vlotter bevestigen? Als je een polyester romp hebt kun je in de meeste gevallen zonder problemen in de bodem schroeven. Het polyester is daarom extra dik in de bilge. Als je niet dieper dan 5 millimeter boort, zit je altijd goed. Twijfel je of het polyester laminaat in jouw bilge dik genoeg is? Raadpleeg dan de werf die jouw schip gebouwd heeft, of vraag om advies bij een expert. Ook kun je een vraag stellen aan andere zeilers, in de Facebookgroep Zeilen voor Zeilers of op het Zeilersforum.
Heb je al bedacht waar je de huiddoorvoer gaat boren? Test eerst of je de slang naar die plek kunt leiden. Er mag geen druk op de slang staan. Dit om te voorkomen dat er veel kracht op de huiddoorvoer komt te staan. Dus eerst meten, dan boren.
Stap 3: Monteer alle componenten
Als je zeker weet dat alle componenten van het systeem goed op elkaar aansluiten, dan is het tijd om ze te bevestigen. Monteer eerst de zuigkorf of centrifugale bilgepomp in de bilge en sluit de slang aan. Gebruik je een automatische lenspomp? Koppel deze dan nu aan de slang. Als je tijdens de proefopstelling de slang naar de huiddoorvoer hebt verwijderd, dan trek je die nu opnieuw door de boot.
Boor nu ook het gat voor de huiddoorvoer en monteer deze vervolgens. We raden je de huiddoorvoeren en afsluiters van Trudesign aan. Deze zijn gemaakt van een composiet materiaal dat niet corrodeert. De kogels in de afsluiters van Trudesign kunnen ook niet vast komen te zitten, waardoor deze afsluiters een levensduur hebben die vergelijkbaar is met koper, tegen een fractie van de prijs.
Als de huiddoorvoer gemonteerd is kun je de slang erop aansluiten. Gebruik altijd twee slangklemmen, gemaakt van RVS A6. Als je slechts één slangklem gebruikt is er kans op catastrofale lekkage.
Tot slot is het tijd om de stroomdraden aan te sluiten. Als je deze al getrokken hebt in stap 2, is dit nu nog een kleine stap. Voordat je met het stroomnet aan de slag gaat sluit je altijd eerst de accu af. In de meeste gevallen kan dit door de hoofdschakelaar om te zetten.
We hebben een video voor je uitgezocht waarin de elektrische installatie van een bilgepomp goed wordt uitgelegd. De video is in het Engels:
Stap 4: Test je installatie
Nu je klaar bent het installeren van de bilgepomp, kun je een test doen. De beste test doe je door eerst de pomp kort handmatig aan te zetten. Test zowel de handmatige activering op het schakelpaneel als de vlotter. Je kunt een centrifugale pomp kortstondig laten draaien, maar pas op dat je dit niet langer dan tien seconde doet om drooglopen te voorkomen.
Als de pomp aan gaat, kun je testen of het water goed door de slang loopt. Dit doe je het beste door water in de bilge te laten lopen, bijvoorbeeld door een slang vanaf de steiger in de bilge te laten lopen. Als je geen slang in de buurt hebt kun je ook een paar emmers water in de bilge gooien. Zorg dat je niet meer water erin laat lopen dan nodig om de werking te testen.
Mocht het water niet worden weggepompt, dan zit er mogelijk een blokkade in de slang. Het kan ook zijn dat de slang te ver omhoog loopt, waardoor de pomp het water niet weg kan drukken. Een slang mag niet hoger komen dan twee meter bij een centrifugale pomp, en drie meter bij een lenspomp.
Zorg dat je een handpomp bij de hand hebt, voor het geval het water niet weg kan komen. Je moet dan handmatig je bilge leeg kunnen pompen om het probleem op te lossen.
Tot slot nog een paar handige tips bij veelvoorkomende problemen.
Bilgepomp blijft lopen
Als je automatische bilgepomp blijft lopen dan hoeft dit niet meteen te betekenen dat je een lek hebt, al is dit wel het eerste wat je controleren.
Staat er opeens veel water in de bilge? Loop dan deze checklist na:
- Proef of het water zoet is, of zout.
- Is het water zoet? Dan is de kans groot dat je watertank lek is geraakt, of dat er een slang is losgekomen.
- Is het water zout? Dan is er ergens een lek in de boot, of er is buiswater via je luiken naar binnen gekomen. Ga alle afsluiters na, en kijk of je kunt zien waar het water vandaan stroomt. Zijn alle afsluiters dicht? Controleer dan of je schroefas lekt.
Staat er niet veel water in de bilge, maar blijft de bilgepomp wel doorlopen?
Dan kan het zijn dat je de vlotterschakelaar te laag hebt geïnstalleerd. De pomp blijft lopen, maar kan niet vacuüm trekken en verplaatst daardoor geen water. Controleer de minimale installatiehoogte.
Laat een centrifugale bilgepomp zoals de Rule 1100 nooit langer dan een minuut drooglopen, om oververhitting en schade te voorkomen!
Automatische bilgepomp en handmatige bilgepomp op één huiddoorvoer aansluiten
Het gangbare advies is dat elke bilgepomp wordt aangesloten op een eigen slang en huiddoorvoer. Daarmee kun je de maximale hoeveelheid water wegzuigen. Dat zorgt echter wel voor een dilemma. Als zeiler wil je het liefst zo weinig mogelijk gaten in je boot. Een alternatief is dan om een centrifugale bilgepomp in je bilge te installeren, en deze aan te sluiten op de handmatige lenspomp in de kuip. Het voordeel is dan: minder gaten in je romp. Het nadeel is dat je hiermee dat gelijktijdig pompen van de handlenspomp en bilgepomp niet mogelijk is.
Lenspompen hebben twee rubber afsluiters die een kant op open kunnen. Als je een automatische bilgepomp voor de lenspomp installeert, is deze in staat om het water door de rubber afsluiters te drukken. Dit levert wel meer weerstand op waardoor je minder water per minuut weg kunt pompen. De automatische bilgepompen van Rule zijn hiervoor geschikt. Door de manier waarop een Rule pomp het water aanzuigt kun je ook de handlenspomp gewoon blijven gebruiken.
Bij gebrek aan ruimte kun je een centrifugale bilgepomp aansluiten op een handmatige lenspomp. Dit is echter niet ideaal omdat het de efficientie van de bilgepomp vermindert. De handmatige lenspomp zal minder effectiviteit verliezen omdat de bilgepomp daarbij slechts als zuigkorf fungeert.
Belangrijk om te onthouden: het totale volume dat je per uur weg kunt pompen wordt hiermee niet groter, eerder minder. Het voordeel is dat je 1 slang en 1 huiddoorvoer minder hoeft aan te leggen. Het is om natuurkundige redenen niet mogelijk om meerdere aanzuigers op één slang te zetten.