De overstap naar LED aan boord is in volle gang. Dus is er grote vraag naar kwalitatief hoogwaardige LED lampen die geschikt zijn voor gebruik aan boord. In deze blog: waar moet je op letten bij aanschaf? Tips van Mienco Dijkstra, ontwikkelaar van Nauticled.
1. Kleurechtheid
Allereerst herken je de hoge kwaliteit LED aan de kleurechtheid. Goedkopere LED lampen geven een rose of groene kleur zweem; hout wordt
flets en je huid wordt bleek met blauwe vlekken. Niet echt wat je zoekt voor aan boord. Bij de drie kwaliteiten daarboven wordt de kleur constanter en de kleurechtheid beter. Belangrijk daarbij is ook te letten op de kleurtemperatuur. Er zijn bijvoorbeeld vele warm witte leds op de markt, maar warm wit is een ruim begrip. De kleurtemperatuur wordt uitgedrukt in Kelvin (K). Warm wit begint bij 2700 K en loopt op tot 3500 K. Boven de 3000 K wordt het warm wit voor interieur echter ervaren als te wit, terwijl een led lamp van 2700 K als warm en sfeervol wordt ervaren. De betere LED lampen bevatten bovendien een speciale driver, die ervoor zorgen dat het licht gestabiliseerd en dimbaar is.
Goedkopere LED lampen geven een rose of groene kleur zweem; hout wordt flets en je huid wordt bleek met blauwe vlekken.
2. Duurzaamheid
Die speciale driver is een ander belangrijk kwaliteitskenmerk. LED is nu eenmaal erg gevoel voor spanningsverschillen en aan boord ontstaan die snel. Bijvoorbeeld bij het starten van de motor of bij het laden de accu’s zal een LED lamp zonder speciale LED driver al snel kapot gaan. Met driver is de duurzaamheid een stuk groter: de levensduur van LED is dan wel een factor 50 langer dan van halogeen.
Aandachtspunt! LED is erg gevoel voor spanningsverschillen en aan boord ontstaan die snel.
3. Energiezuinig
En behalve duurzaam is LED natuurlijk ook energiezuinig. Ten opzichte van de conventionele verlichting zoals de gloeilamp en halogeen verlichting, scheelt het je 80-90% in energieverbruik. Vooral voor de beroepsvaart, waar 24 uur per dag bemanning aan boord is, scheelt dat een substantieel aandeel in het energieverbruik. Maar ook in de pleziervaart scheelt het een hoop kopzorgen. De accu heeft immers altijd nog wel genoeg stroom om een LED lampje te laten branden. Juist op zee en de mooie ankerplekjes ontbreekt het aan de ‘Duitse landvast’. Met LED verlichting kan je langer autonoom zijn op je accu’s en kan je het lage verbruik overdag weer snel bijladen met je zonnepaneel.
Ten opzichte van de conventionele verlichting zoals de gloeilamp en halogeen verlichting, scheelt het je 80-90% in energieverbruik.
Over Mienco Dijkstra.
Mienco Dijkstra is bedenker, ontwikkelaar en producent van NauticLED en directeur van Nautic Support. Nautic Support exporteert Nauticled naar ruim 25 andere landen in Europa en daarbuiten o.a. het hele Caribische gebied en de West kust van de Verenigde Staten. Hij is fervent zeiler en heeft aan het begin van dit millennium met zijn gezin 3 jaar een lange zeilreis gemaakt op SY Indigo.