watersportwinkel voor zeilers
Menu
Voor 16:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending vanaf € 99
60 dagen bedenktijd & gratis retour

Noodvuurwerk nog wel van de 21e eeuw? (blog)

Bericht delen op 

Facebook
Email
WhatsApp

Het was altijd een standaard onderdeel van elke grabbag: noodvuurwerk. Bij gebrek
aan alternatieven en onder het mom van veiligheid accepteerden we gevaarlijke explosieven aan boord met een beperkte houdbaarheidsdatum en een brandduur van 1,5 minuut. De afgelopen jaren kwam een discussie op gang in zeilmedia: is noodvuurwerk nog wel van de 21e eeuw? Een legitieme vraag gezien alle alternatieven. Het antwoord in deze blog komt van Bojan Michiels van Kessenich, directeur van Bomarine (importeur van o.a. de Odeo Flare).

We nodigen je van harte uit te reageren op deze prikkelende blog!

 

Wat zie je op dit moment als de ideale mix aan noodseinen zeilend op groter binnenwater en/of zee?

“De ideale mix zal sterk afhangen van het vaargebied, grootte van het schip, het budget, enzovoort. In mijn ogen zijn 2 fasen cruciaal in nood: het alarmeren en het lokaliseren. Alarmeren is bereiken dat relevante instanties weten dat je in nood bent. Dit kan anno 2014 met talloze middelen, die allemaal precies dat doen, zoals GSM, marifoon, Epirb, AIS-gebaseerde MOB-alarmeringsmiddelen, PLB’s, satelliettelefoons. Allemaal doeltreffender in het alarmeren en minder gevaarlijk dan vuurwerk.

In mijn ogen zijn 2 fasen cruciaal in nood: het alarmeren en het lokaliseren. Alarmeren kan anno 2014 met talloze middelen zoals GSM, marifoon, Epirb, AIS-gebaseerde MOB-alarmeringsmiddelen, PLB’s, satelliettelefoons.

Als dan de reddingsoperatie eenmaal op gang komt, dient je nog definitief gelokaliseerd te worden. Daarbij kan het zijn dat je het eerder gebruikte middel niet meer kunt inzetten omdat je bijvoorbeeld in het vlot bent gestapt of de accu’s onder water staan. Ruwweg zou je positie echter bekend moeten zijn bij de zoekende instanties in deze fase. Het naar je toe leiden van de redder kan dan veilig en erg effectief met een noodsignaal zoals bijvoorbeeld de Odeo Flare. Meermaals getest blijkt deze de redder vanaf grote afstand feilloos en veilig naar uw positie te loodsen.”

Het naar je toe leiden van de redder kan dan veilig en erg effectief met een noodsignaal zoals bijvoorbeeld de Odeo Flare.

Is noodvuurwerk eigenlijk nog wel van de 21e eeuw?

ym cover lasers“Nee, laat dat volkomen helder zijn; vuurwerk is Middeleeuws. Het mag inmiddels wel als algemeen bekend worden beschouwd dat noodvuurwerk het vaak niet eens doet, zowel binnen als buiten de houdbaarheidsdatum. Als het wel ontbrandt, brandt het zo kort dat het niet echt helpt om iemand te lokaliseren, terwijl het wel deze persoon lelijk kan verwonden en zelfs het vlot of schip kan doen afbranden. Overigens wordt er ook echt bijna niemand gered door het gebruik van vuurwerk. Lees er de statistieken van de KNRM of RNLI maar eens op na (artikel in Zilt); er wordt praktisch niemand gered na het gebruik van vuurwerk, terwijl er toch duizenden keren wordt uitgerukt omdat er iemand een pijl gezien meent te hebben.

Nee, laat dat volkomen helder zijn; vuurwerk is Middeleeuws.

Als u toch aan het lezen bent, kunt u in zo’n beetje alle watersportbladen lezen dat, hoewel u iedere paar jaar braaf een nieuwe set vuurwerk koopt, niemand bereid is de oude van u aan te nemen, zodat talloze zeilers het spul maar in arren moede illegaal met Oud & Nieuw afsteken.”

Ben ik niet verplicht om noodvuurwerk aan boord te hebben?

“Nee, wettelijk ben je als pleziervaarder op geen enkele wijze verplicht pyrotechnische noodsignalen bij je te hebben. Hoewel wij er niet één kennen, kan het mogelijk zijn dat een enkele verzekeraar noodvuurwerk aan boord verlangt. Verder zijn het alleen nog de organisatoren van offshore (zeil)evenementen die verlangen dat men voldoet aan de ‘ISAF Offshore Racing Regulations’, waarin helaas nog steeds vuurpijlen en handfakkels gevraagd worden. Dat de ISAF die regels nog niet aan de eisen en mogelijkheden van de huidige tijd heeft aangepast komt doordat het een organisatie is van het type FIFA, als je begrijpt wat ik bedoel..

Dat de ISAF die regels nog niet aan de eisen en mogelijkheden van de huidige tijd heeft aangepast komt doordat het een organisatie is van het type FIFA, als je begrijpt wat ik bedoel..

Gelukkig zijn er op het gebied van acceptatie door instanties steeds meer positieve ontwikkelingen op lokaal niveau. Na Nieuw-Zeeland is nu ook Finland zo ver om de Odeo LED te accepteren als vervanger van het vuurwerk. Wat mij betreft is dit tekenend voor de onomkeerbare weg die is ingezet

Wat mij betreft is er veel moois al in beeld en aan de horizon op het gebied van veiligheid. Op weg naar nog mooiere oplossingen zou het me wat heerlijk lijken als we in ieder geval de fase vuurwerk eindelijk achter ons zouden kunnen laten..”

Bekijk de Odeo Flare

Odeo Distress Flare LED

Over Bojan Michiels van Kessenich

BojanBojan is fervent zeezeiler en directeur van Bomarine. Uit passie voor zeezeilen wil Bojan andere zeilers verblijden met hoogkwalitatieve oplossingen die het zeilen op zee aangenamer maken. Bomarine is importeur van diverse innovatieve zeilproducten waaronder de Odeo Flare en de Parasailor (innovatieve spinnaker voor de toerzeiler). Bojan is sinds 2006 RYA Yachtmaster Ocean with Commercial Endorsement en adviseert graag over alle aspecten van het zeezeilen.

 

Onze tips voor jou