8 tips om het beste reddingsvlot te kopen
Een reddingsvlot kopen doe je slechts één keer in de 10 tot 15 jaar. Een vlot is een grote investering, maar van levensbelang aan boord. Waar moet je op letten als je een reddingsvlot gaat kopen? We interviewden een expert die dagelijks veel verschillende reddingsvlotten langs ziet komen. Ger Peerbolte is al meer dan 40 jaar keurmeester van reddingsvlotten. Hij gaf ons acht verrassende tips die je helpen bij het kopen van een nieuw reddingsvlot.
1. Koop een reddingsvlot dat past bij je vaargebied.
“Het allerbelangrijkste is dat je vlot past bij de eisen van je vaargebied” vertelt Ger. De meeste moderne reddingsvlotten voldoen aan een ISO certificaat: ISO 9650-1 of ISO 9650-2. Maar let op: dit is niet per definitie zo.
Zeil je alleen op de grote meren, de Waddenzee of langs de kust? Koop dan een ISO 9650-2 reddingsvlot. Deze zijn voordeliger omdat ze minder uitgebreid zijn uitgerust. Ze zijn gemaakt om zo’n 24 uur op te kunnen overleven bij gemiddelde zeetemperatuur, tot hulpdiensten je kunnen bereiken. Dit type heeft meestal niet de extra’s die je in het type 1 vlot vindt, zoals extra water en eten. Wel worden er standaard zaken zoals zeeziekte tabletten, handvuurwerk en een reparatiesetje toegevoegd.
Ga je verder de Noordzee op, of ga je langer dan 24 uur uit de kust? Koop dan een ISO 9650-1 reddingsvlot. Dit type is uitgerust voor op de open zee. Het is beter bestand tegen zware wind en hoge golven, en komt in de meeste gevallen met een zelfrichtend vermogen. Dat wil zeggen: als het vlot door een brekende golf wordt omgeslagen, zal het na enkele seconden weer rechtop komen te liggen. Ook heeft dit reddingsvlot een warmte reflecterende bodem, zodat de inzittenden warm blijven in de koude oceaan.
Als je alleen op de binnenmeren vaart kun je ook kiezen voor een lichtgewicht reddingsvlot dat niet voldoet aan de ISO 9650 eisen. Ger: “Er zijn reddingsvlotten die geen ISO certificaat hebben. Deze vlotten zijn lichter en goedkoper doordat ze geen reddingsmiddelen hebben zoals een reparatiesetje, handvuurwerk, water, een lamp of zeeziekte tabletten. Zo’n reddingsvlot is daarom absoluut niet geschikt voor de zee. Kies dus alleen voor een niet-ISO 9650 vlot als je honderd procent zeker weet dat je alleen op de binnenmeren zult varen.”
Ga je een reddingsvlot kopen en wil je in de komende jaren je vaargebied uitbreiden? Kijk dan goed welk reddingsvlot bij je huidige en toekomstige situatie aansluit.
2. Koop een zo klein mogelijk reddingsvlot voor jouw schip.
Het klinkt misschien gek, maar voor het kopen van een reddingsvlot geldt: hoe kleiner hoe beter. Een kleiner vlot neemt minder ruimte in, is minder zwaar en het allerbelangrijkste: een kleiner reddingsvlot is warmer. De zee kan koud zijn, en hoe dichter je op elkaar kunt zitten, hoe warmer iedereen blijft. Dit maakt veel verschil in je overlevingskansen. Ook zijn de keuringskosten hoger voor een groter vlot. Dus als je een reddingsvlot gaat kopen, kies dan één waar jouw crew net in past.
“Stel je hebt een schip met zes kooien, maar je vaart meestal met vier personen. Dan kan je het beste een reddingsvlot voor vier personen kopen in plaats van zes. Het is veiliger en goedkoper om een vlot te huren voor die enkele keer dat je meer opstappers hebt.” zegt Ger.
3. Besef dat er tegenwoordig geen slechte merken (meer) zijn.
Niet alle reddingsvlotten voldoen aan de de ISO 9650 standaard. Vlotten zonder dit certificaat zijn niet per definitie slechter. Ze zijn ook minder goed uitgerust. De kwaliteit van het vlot zelf, dus de tubes en de bodem, zijn meestal wel van soortgelijke kwaliteit.
Waar zit dan het prijsverschil in? Je hebt immers vlotten van € 800, maar ook van € 2.000.
Binnen één merk kan er prijsverschil zitten tussen verschillende uitvoeringen. Een merk dat ISO vlotten verkoopt zal ook goede niet-ISO vlotten hebben. Maar zo’n basisvlot is ook echt alleen een vlot. Je hebt geen extra veiligheidsmiddelen. Koop je een reddingsvlot voor 4 personen of voor 12? Hoe groter, hoe duurder. Daarnaast zit het prijsverschil in de visuele uitvoering en de koffer. Ger Peerbolte noemt een voorbeeld:
“Vroeger had je Avon Modula. Dit vlot had een prachtige en unieke container. Je kon deze met een speciaal hiervoor ontwikkeld RVS klemmetje vastzetten. Dit zag er mooi uit achterop het schip. Maar de prijs werd hierdoor veel hoger, maar liefst € 4.500. De kwaliteit van het vlot was hetzelfde als alle andere vlotten.”
Er zit ook prijsverschil tussen koffers en tassen, of er een tent over het vlot zit en of het vlot één of twee tubes heeft. Je bent dus niet per se veiliger op een duurder vlot. Kies een vlot dat aansluit bij jouw behoeften.
4. Bereken of een reddingsvlot kopen de beste optie voor jou is.
In een enkele situatie is een reddingsvlot kopen niet de meest voordelige keuze. Je kunt een reddingsvlot namelijk ook huren. Ger rekende voor ons uit dat het huren van een reddingsvlot alleen voordeliger als je:
- Niet langer dan drie jaar achter elkaar één maand gaat zeilen, of:
- Als je eenmalig voor een periode van drie maanden de zee op gaat.
Waarom is huren alleen in deze situaties voordelig? Als je het reddingsvlot langer zou huren dan komen de kosten van het huren (dit kost in Nederland gemiddeld 10 euro per dag) hoger uit dan de aanschaf plus periodieke keuringskosten van een vlot. In de meeste gevallen is een reddingsvlot kopen dus voordeliger.
5. Kies een tas of container die je kwijt kan.
Er is geen verschil in kwaliteit tussen een reddingsvlot in een tas of container. De keuze tussen een tas of container gaat over gebruiksgemak en de ruimte die het inneemt. Tegenwoordig zijn zowel reddingsvlotten in tassen als in containers verpakt in een waterdichte vacuümzak. Dit verlengt de levensduur. Een reddingsvlot in vacuümzak hoeft ook minder frequent gekeurd te worden.
Voordat je een reddingsvlot gaat kopen is het slim om te meten waar je het vlot kunt stouwen. De beste plek voor een container is op de hekstoel. Een reddingsvlot in tas kun je het beste in de bakskist opslaan, maar wel op zo’n manier dat je er op het water snel bij kunt. Heb je geen ruimte op je hekstoel of in de bakskist? Koop dan een reddingsvlot in tas die je in de kajuit zet, binnen handbereik van de kajuitingang. Een reddingsvlot voor 4 personen weegt gemiddeld zo’n 30 kilo. Bedenk dus van te voren of je dit gewicht zou kunnen tillen. Je moet de tas namelijk overboord gooien, over de zeereling heen, voordat je hem activeert. Als het vlot aan de zeereling is gemonteerd, hoef je alleen nog maar aan het koord te trekken om het te activeren.
Veel mensen plaatsen het reddingsvlot in container op de kajuit, onder de giek. Ger waarschuwt dat dit niet een goede plek is. “Als je zeilboot kapseist kan de giek afbreken en het grootzeil als een doek over het reddingsvlot heen vallen. Dan kun je onmogelijk bij het vlot komen. Je moet het vlot in een noodgeval altijd snel kunnen activeren. Monteer een container daarom op de hekstoel.”
6. Zorg dat je een goed reparatiesetje bij het vlot hebt.
De ISO 9650 standaard vereist dat er een reparatiesetje bij de vlotten zit. Meestal is dit een tube lijm met plakkertjes. Deze reparatieset werkt echter niet onder water. Vissen, scherpe kleding en ronddrijvend hout kunnen het vlot onder de waterlijn lek prikken. De meeste vlotten hebben daarom twee losse tubes die los van elkaar worden opgeblazen óf ze hebben een binnen- en buitenband, zoals bij een fietsband. Maar mocht er in één van de twee een gaatje komen, dan moet je je vlot zo snel mogelijk luchtdicht kunnen maken.
Ger vertelt dat het lijmen van een reddingsvlot onder water geen zin heeft, hoewel gek genoeg onder de ISO 9650 regels een lijmsetje toch voldoende is. Vraag als je een reddingsvlot gaat kopen daarom altijd wat voor soort reparatiesetje erbij zit. Zit er alleen een lijm reparatieset bij? Overweeg dan om eventueel extra lekstoppers toe te voegen aan je grabbag.
7. Let op de keuringskosten.
Er is nog wel één prijsverschil waar je rekening mee moet houden: de kosten voor de keuring van het vlot. Dat verschil zit vooral in de afmeting van het vlot. Een 4-persoons reddingsvlot is een stuk minder groot dan één voor 12 personen en kost dus ook minder om te keuren. Ook kan de totaalprijs tussen merken behoorlijk verschillen, van € 50 tot € 300, of zelfs meer.
Waar komt dit door? Deze kosten hangen af van de extraatjes in het vlot, zoals vers drinkwater, eten en medicijnen of noodsignalen die over datum zijn. Deze zaken worden tijdens een keuring gecontroleerd op houdbaarheid en zo nodig vervangen. Hoe langer je wacht met de keuring, hoe groter de kans dat deze spullen over de datum zijn en dus vervangen moeten worden.
Het kan ook zijn dat de vacuümzak van je reddingsvlot lek is. Je moet dan een nieuwe zak hebben, en deze kosten zomaar € 40. Dit zijn onvoorziene kosten omdat dit pas kan worden vastgesteld als het reddingsvlot wordt opengemaakt.
Ger vertelt dat het belangrijk is om een reddingsvlot te kopen dat je kunt laten keuren bij jou in de buurt. Het opsturen van een reddingsvlot is duur omdat het een zwaar pakket is. Het heen en weer verzenden kan bij elkaar meer dan € 80 kosten. Kijk op de website van de fabrikant van het vlot dat je koopt om te ontdekken waar het dichtstbijzijnde keuringsstation is.
8. Vul bij een langere zeilreis je reddingsvlot aan.
Als je een lange zeilreis gaat maken, is het ook slim om te bedenken waar je mogelijk over 3 tot 4 jaar zult zijn. Kijk even op de site van de fabrikant of daar ook keuringsstations voor jouw beoogde vlot te vinden zijn.
Tijdens het oversteken van de oceaan heb je een reddingsvlot om in noodgevallen meerdere weken op te kunnen overleven. Het is dan extra belangrijk om alles bij je te hebben om in leven te blijven. Je kunt tijdens de eerste keuring aan het keuringsstation vragen om persoonlijke spullen in het vlot te verpakken, als hier ruimte voor is. Zoals belangrijke medicijnen die je gebruikt. Ger heeft nog een extra tip voor brildragers: laat een oude reservebril of leesbril van de Hema (met koker!) in je vlot stoppen. Je kunt ook extra water en noodrantsoenen in het vlot stoppen.
Als al die extraatjes niet meer in je reddingsvlot passen, kun je ook een grabbag kopen waar je deze zaken in stopt. Zorg altijd dat de grabbag binnen handbereik van de kajuitingang ligt en direct te pakken is. Het heet tenslotte niet voor niets een ‘grab’ bag.
Tot slot
Het is nooit fijn om na te denken over noodsituaties waar een reddingsvlot een rol speelt. Het liefst wil je natuurlijk helemaal geen reddingsvlot kopen. Toch is het goed om na te denken over noodsituaties en wat je dan nodig hebt. Dit scheelt je later een hoop onnodige kosten en geeft je een veilig gevoel als je het water op gaat.
Sailspecials verkoopt lichtgewicht reddingsvlotten van SOS Marine en ISO vlotten van Lalizas van goede kwaliteit voor een lage prijs. Je kunt hier ons assortiment bekijken. Ook bieden we een brede range van reddingsmiddelen zoals Man Overboord Reddingsmiddelen en LED flares.
Hartelijk dank aan Ger Peerbolte van Peerbolte Lifesaving voor zijn bijdrage aan dit artikel.