Voordelen
- Geanodiseerd aluminium behuizing
- Onafhankelijk van elkaar bedienbare verhaalkop en kettingschijf
- Handmatige ketting vrijloop
- Heavy duty waterdichte (IP66) elektrische motor
- Ook met de hand te bedienen met meegeleverde lierhendel
- Control Box / Relais meegeleverd.
In de doos
- Lofrans Falkon Ankerlier
- Control Box / Relais
- Lierhendel voor handmatige bediening
- Rem
- Pakking
Specificaties
Model | Kettingschijf | Lijn snelheid (werkcapaciteit) | Maximale lijnsnelheid | Motorvermogen | Verbruik werklast | Werklast | Maximale lift capaciteit | Gewicht | Uitvoering |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1700 Watt 12 Volt | 10mm ISO4565, 10mm DIN766 of 12 ISO/13mmDIN | 14 mtr p/m | 33 mtr p/m | 1700 Watt | 210 amp | 290 kg | 850 kg | 55 kilo | 12 Volt |
1700 Watt 24 Volt | 10mm ISO4565, 10mm DIN766 of 12 ISO/13mmDIN | 15 mtr. p/m | 33 mtr p/m | 1700 Watt | 100 amp | 290 kg | 850 kg | 55 kilo | 24 Volt |
*= Let op: voor de 10mm uitvoering is een kettingschijf beschikbaar voor DIN766 of ISO4565. Afmetingen
Downloads
Keuzehulp
Er zijn een paar belangrijke criteria om te overwegen bij het kiezen van een ankerlier voor de boot. Denk met name aan het gewicht van het anker en de ankerketting, de diameter van de ankerketting en in mindere mate de waterverplaatsing van de boot.
Maar ook niet te vergeten: de beschikbare ruimte in de ankerbak en de vrije val die beschikbaar is voor de ankerketting.
Vereiste kracht van de ankerlier
Goed om vooraf te noemen: een ankerlier is ontworpen voor het liften/hijsen van anker en ketting. Ze zijn uitdrukkelijk niet bedoeld om de boot ook eerst naar het anker toe te trekken! Vaar dus altijd eerst op de motor boven het anker.
Wat betekenen maximale trekkracht en werkcapaciteit?
De maximale trekkracht is de maximale trekkracht die de lier gedurende enkele seconden kan leveren. Bijvoorbeeld voor het losbreken van het anker uit de bodem.
De maximale lift capaciteit is de continue kracht waarmee de ankerlier kan trekken. Over het algemeen is dit ongeveer 50% van de maximale trekkracht van de lier.
De werklast is het gewicht dat de ankerlier kan hijsen/trekken van de zeebodem. Het gewicht dus van het anker en de ankerketting met eventuele ankerlijn.
Hoe bereken ik de benodigde werklast
Om de vereiste eigen benodigde werklast te berekenen gebruik je de volgende formule:
Gewicht anker + gewicht ankerketting + gewicht ankerlijn = vereiste werklast capaciteit.
Voorbeeld:
15 kilo anker + 30 meter 8mm ankerketting (45 kilo) + 20 meter 14mm lijn (10 kilo)= werkcapaciteit 70 kilo.
Bijpassende lier
De Lofrans SX1 met 800 watt motor heeft een werkcapaciteit van 100 kilo. Deze lier is dus uitstekend geschikt voor deze configuratie. Past een horizontale ankerlier beter aan boord dan komen de Lofrans Dorado of Lofrans Kobra in aanmerking.
Het wattage drukt de kracht van de motor uit. Die kracht in combinatie met de gearbox bepalen de werkcapaciteit en maximale trekkracht van de lier. Een grotere motor betekent uiteraard een hogere maximale trekkracht. Maar het betekent ook een hoger stroomverbruik, dikkere vereiste stroomkabels, een grotere circuit breaker en misschien wel grotere accu’s. Kies dus niet een veel zwaardere motor dan nodig, volg de berekening van werkcapaciteit in de vraag hierboven en kies daarbij de juiste lier.
De diepte van de ankerbak is een belangrijk gegeven. Het bepaalt in belangrijke mate of de ankerlier waar u op uitgekomen bent ook praktisch is. Er zijn twee soorten ankerlieren: Verticale ankerlier Zoals de X1 en X2. De motor van deze ankerlier bevindt zich onderdeks. Voordeel is dat aan dek er maar beperkt ruimte ingenomen wordt door de ankerlier. Dit type ankerlier vereist wel meer ruimte in de ankerbak. Houdt er rekening mee dat de ankerketting 30 cm vrijloop moet hebben. Dat wil zeggen dat als alle ankerketting in de bak ligt er nog 30cm vrij moet zijn naar de bovenkant van de ankerbak waar de ketting binnenkomt.
Horizontale ankerlier Zoals de Tigres. De motor van deze ankerlier is ingebouwd in de lier. De volledige lier bevindt zich dus bovendeks. Bij een kleinere of minder diepe ankerbak biedt dat meer mogelijkheden. Ook is de motor beter beschermd en wat makkelijker bereikbaar. Omdat de ketting al van bovenaf verticaal aangevoerd wordt is er minder vrije ruimte in de ankerbak vereist dan bij de verticale ankerlier
Staat er nog geen elektrische ankerlier aan boord dan vereist de installatie van een elektrische ankerlier nog de volgende componenten:
- Circuit Breaker: onmisbaar in de elektrische installatie. Beschermt de motor tegen gevaarlijke kortsluitingen en schakelt direct de stroom af in geval van overbelasting. Een circuit breaker dient apart meebesteld te worden. Voor de juiste uitvoering: deze staat duidelijk vermeld op de productpagina van de ankerlier.
- Afstandsbediening: voor de bediening van de ankerlier hebben we ruime keuze uit voetknoppen aan dek, een afstandsbediening met draad of draadloos of een schakelaar in de kuip of kajuit.
- Kabels: om de ankerlier aan te sluiten op de accu heb je elektra- of accukabel nodig. In de handleiding van de lier van je keuze vind je een duidelijk overzicht welke dikte nodig is.
- Hoofdschakelaar: in veel gevallen wordt er nog een aparte hoofdschakelaar geplaatst tussen bijvoorbeeld de plusdraad waarmee de lier volledig is af te sluiten van het stroomnet. Een veilige keuze, ook tegen onbedoeld inschakelen.
Aansluitschema
De uitvoering met verhaalkop heeft een onafhankelijk bedienbare lier bovenop de ankerlier. Zoals de naam al aanduidt kan deze gebruikt worden om met de motor van de ankerlier de boot te verhalen op de landvasten. Met veel wind en/of een zware boot is dat een prettige hulp. Het nadeel van een verhaalkop is dat het geheel van de ankerlier wel hoger boven uw dek uitsteekt.
Dat hangt af van de vereiste werkcapaciteit en de dieptes waar op geankerd wordt. De Royal handankerlier van Lofrans heeft bijvoorbeeld een werkcapaciteit van 70 kilo. In het eerder berekende voorbeeld zou dit net voldoen. Anker je vooral in Nederland op plekken met een beperkte diepte van 2-5 meter dan kan een handankerlier een prima keuze zijn. De installatie is gemakkelijker en er is minder kans op storing. Houdt er wel rekening mee dat het binnenhalen beduidend langer duurt dan bij een elektrische ankerlier. 50 meter ketting binnenhalen gaat niet snel en bij een opgestoken wind en ruige condities is dat geen pretje.